# | Title | Year | Place | Materials | Measurements | Practice / Format | Together With | Keywords | Weblinks |
22 | Gravity of Northern Colors | 2017 / 2018 | In and around Stockholm, SE | Oil Paint On Transparent Paper, 2017 | 29,7 × 42 cm | collecting, visual work | non-representative spaces, collecting colors, reproduction, surrounding, migration, space, context, |
For Gravity of Northern Colors, I collected colors from the walls of houses, stairways and stones in Stockholm and from the surrounding area. I then applied these directly onto transparent paper.
I was drawn to colors that surprised me in their odd beauty - colors that appeared on train tracks, stairs and walls or stones. Non-representative spaces that were less burdened by the conscious construction of culture, and were simply forgotten or unconsciously used as stairs.
As in previous works where I collected colors in Poland and Ukraine, what interested me here was how the choice of color in particular locations many times evokes a palette that naturally appears in the landscape of the regions themselves. And how the reproduction and use of color are linked to their surroundings. And how these colors shift in new contexts via migration, how they create new space for color or reproduce old contexts.
In researching this topic, I also visited numerous different communities in New York City in 2022. There, I found a particular density of this phenomenon.
Für Gravity of Northern Colors sammelte ich in Stockholm und seiner Umgebung Farben von Hauswänden, Treppen und Steinen. Ich pauste diese direkt auf Transparentpapier ab.
Meine Sammelmethode umfasste Farben, die mich durch ihre seltsame Schönheit überraschten, und entlang von Bahngleisen, auf Treppen und Mauern oder Steinen auftauchten. Unrepräsentative Orte, die weniger von bewusstem Herstellen von Kultur belastet waren, sondern einfach vergessen oder unbewusst als Trittflächen von Stufen dienten.
Hier interessierte mich – wie auch in Arbeiten, bei denen ich zuvor in Polen und der Ukraine Farben gesammelt hatte – wie die Auswahl von Farben an Orten, an denen sie möglichst unbewusst eingesetzt werden, auf eine Farbpalette zurückgreift, die in der Landschaft der jeweiligen Region vorkommt. Wie die Reproduktion und Nutzung von Farbe mit ihrem jeweiligen Umraum zusammenhängen. Und wie diese sich durch Migration in andere Kontexte bewegen, neue Farbräume schaffen oder alte reproduzieren.
In meinen Recherchen zu diesem Thema habe ich auch 2022 verschiedene Communities in New York besucht. Gerade dort findet sich eine besondere Dichte dieses Phänomens.
# | Title | Year | Place |
22 | Gravity of Northern Colors | 2017 / 2018 | In and around Stockholm, SE |
Materials | Measurements |
Oil Paint On Transparent Paper, 2017 | 29,7 × 42 cm |
Practice / Format | Together With |
collecting, visual work |
Keywords | Weblinks |
non-representative spaces, collecting colors, reproduction, surrounding, migration, space, context, |
For Gravity of Northern Colors, I collected colors from the walls of houses, stairways and stones in Stockholm and from the surrounding area. I then applied these directly onto transparent paper.
I was drawn to colors that surprised me in their odd beauty - colors that appeared on train tracks, stairs and walls or stones. Non-representative spaces that were less burdened by the conscious construction of culture, and were simply forgotten or unconsciously used as stairs.
As in previous works where I collected colors in Poland and Ukraine, what interested me here was how the choice of color in particular locations many times evokes a palette that naturally appears in the landscape of the regions themselves. And how the reproduction and use of color are linked to their surroundings. And how these colors shift in new contexts via migration, how they create new space for color or reproduce old contexts.
In researching this topic, I also visited numerous different communities in New York City in 2022. There, I found a particular density of this phenomenon.
Für Gravity of Northern Colors sammelte ich in Stockholm und seiner Umgebung Farben von Hauswänden, Treppen und Steinen. Ich pauste diese direkt auf Transparentpapier ab.
Meine Sammelmethode umfasste Farben, die mich durch ihre seltsame Schönheit überraschten, und entlang von Bahngleisen, auf Treppen und Mauern oder Steinen auftauchten. Unrepräsentative Orte, die weniger von bewusstem Herstellen von Kultur belastet waren, sondern einfach vergessen oder unbewusst als Trittflächen von Stufen dienten.
Hier interessierte mich – wie auch in Arbeiten, bei denen ich zuvor in Polen und der Ukraine Farben gesammelt hatte – wie die Auswahl von Farben an Orten, an denen sie möglichst unbewusst eingesetzt werden, auf eine Farbpalette zurückgreift, die in der Landschaft der jeweiligen Region vorkommt. Wie die Reproduktion und Nutzung von Farbe mit ihrem jeweiligen Umraum zusammenhängen. Und wie diese sich durch Migration in andere Kontexte bewegen, neue Farbräume schaffen oder alte reproduzieren.
In meinen Recherchen zu diesem Thema habe ich auch 2022 verschiedene Communities in New York besucht. Gerade dort findet sich eine besondere Dichte dieses Phänomens.