# | Title | Year | Place | Materials | Measurements | Practice / Format | Together With | Keywords | Weblinks |
21 | I PREFER TO SEE WITH CLOSED EYES | 2017 / 2018 | Interdisziplinäres Symposion des Forums/IKDM der Muthesius Kunsthochschule Kiel | teaching assignment, seminar | »Interaction of Color«, Josef Albers, experiences in seeing |
Seminar at the Muthesius Kunsthochschule Kiel
In 2017/2018 in Kiel, I offered a seminar for students as part of the conference Black Mountain as Multiverse – Discursive Conditions of an Interdisciplinary Experiment – Interdisciplinary Symposium of the Forum/IKDM of the Muthesius Kunsthochschule Kiel conceived of by Arnold Dreyblatt and Petra Maria Meyer.
The seminar took place during the preparations for the symposium and took Josef Albers’ »Interaction of Color« as its starting point. The library at the Muthesius Hochschule has one of the 1000 editions of »Interaction of Color« with the original screen prints that had been proofed by Albers himself. Using this edition, we engaged in the various studies that Albers proposes in the book and these were brought into connection with the students’ own work. The following considerations were central in guiding our seminar: What does it mean to have these experiences in seeing? What other fields do these experiences refer to, connect to? How do these experiences connect with one’s own artistic work? We took excursions from the glass house to the studios and vice versa as part of our engagement.
2017/2018 habe ich in Kiel folgendes Seminar gehalten und mit den Studierenden innerhalb der Konferenz: Black Mountain als Multiversum / Black Mountain as Multiverse – Diskursive Bedingungen eines interdisziplinären Experimentes. – Interdisziplinäres Symposion des Forums/IKDM der Muthesius Kunsthochschule Kiel, konzipiert von Arnold Dreyblatt und Petra Maria Meyer vorgestellt.
Das Seminar, das in Vorbereitung auf das Symposion stattgefunden hatte, griff Übungen aus Josef Albers »Interaction of Color; Grundlegung einer Didaktik des Sehens« auf. Die Bibliothek der Muthesius Hochschule besitzt eine der 1000 Ausgaben von »Interaction of Color« mit den original von Josef Albers kontrollierten Siebdrucken. Anhand dieser wurden die von Albers entwickelten Übungen nachvollzogen und in Bezug zu eigenen Arbeiten der Studierenden gebracht. Dabei waren folgende Aspekte in den gemeinsamen Überlegungen zentral: Was bedeutet es, diese Erfahrungen im Sehen zu machen? Auf welche weiteren Felder, außerhalb der Farbe, verweisen diese Erfahrungen? Und wie verhalten sich diese zu den eigenen künstlerischen Arbeiten? Ausflüge vom Glashaus in die Ateliers und ebenso Ausflüge der Arbeiten ins Glashaus aus den Ateliers waren Teil der Auseinandersetzung.
# | Title | Year | Place |
21 | I PREFER TO SEE WITH CLOSED EYES | 2017 / 2018 | Interdisziplinäres Symposion des Forums/IKDM der Muthesius Kunsthochschule Kiel |
Materials | Measurements |
Practice / Format | Together With |
teaching assignment, seminar |
Keywords | Weblinks |
»Interaction of Color«, Josef Albers, experiences in seeing |
Seminar at the Muthesius Kunsthochschule Kiel
In 2017/2018 in Kiel, I offered a seminar for students as part of the conference Black Mountain as Multiverse – Discursive Conditions of an Interdisciplinary Experiment – Interdisciplinary Symposium of the Forum/IKDM of the Muthesius Kunsthochschule Kiel conceived of by Arnold Dreyblatt and Petra Maria Meyer.
The seminar took place during the preparations for the symposium and took Josef Albers’ »Interaction of Color« as its starting point. The library at the Muthesius Hochschule has one of the 1000 editions of »Interaction of Color« with the original screen prints that had been proofed by Albers himself. Using this edition, we engaged in the various studies that Albers proposes in the book and these were brought into connection with the students’ own work. The following considerations were central in guiding our seminar: What does it mean to have these experiences in seeing? What other fields do these experiences refer to, connect to? How do these experiences connect with one’s own artistic work? We took excursions from the glass house to the studios and vice versa as part of our engagement.
2017/2018 habe ich in Kiel folgendes Seminar gehalten und mit den Studierenden innerhalb der Konferenz: Black Mountain als Multiversum / Black Mountain as Multiverse – Diskursive Bedingungen eines interdisziplinären Experimentes. – Interdisziplinäres Symposion des Forums/IKDM der Muthesius Kunsthochschule Kiel, konzipiert von Arnold Dreyblatt und Petra Maria Meyer vorgestellt.
Das Seminar, das in Vorbereitung auf das Symposion stattgefunden hatte, griff Übungen aus Josef Albers »Interaction of Color; Grundlegung einer Didaktik des Sehens« auf. Die Bibliothek der Muthesius Hochschule besitzt eine der 1000 Ausgaben von »Interaction of Color« mit den original von Josef Albers kontrollierten Siebdrucken. Anhand dieser wurden die von Albers entwickelten Übungen nachvollzogen und in Bezug zu eigenen Arbeiten der Studierenden gebracht. Dabei waren folgende Aspekte in den gemeinsamen Überlegungen zentral: Was bedeutet es, diese Erfahrungen im Sehen zu machen? Auf welche weiteren Felder, außerhalb der Farbe, verweisen diese Erfahrungen? Und wie verhalten sich diese zu den eigenen künstlerischen Arbeiten? Ausflüge vom Glashaus in die Ateliers und ebenso Ausflüge der Arbeiten ins Glashaus aus den Ateliers waren Teil der Auseinandersetzung.