# | Title | Year | Place | Materials | Measurements | Practice / Format | Together With | Keywords | Weblinks |
08 | Views Of A Possible Moon (Ansichten eines möglichen Mondes) | 2022 - ongoing | Messingwerk in Eberswalde | Ironoxides, Dust, Rain | 97 x 10 m | site specific work | slowly falling apart, historical layers, color density, decay, generosity | Institut für Neue Soziale Plastik, Messingwerk |
The now defunct brass manufacturing complex (founded in 1700) on the Finowkanal, Eberswalde, is a plot of land made up of numerous warehouses and structures classified as historic sites stemming from various centuries - all of which are slowly falling apart. As the largest site of brass production in Europe, it was a site of particular economic, military and intellectual importance. Walter Benjamin visited the compound and mentioned this in a radio broadcast. Walter Gropius constructed a settlement there consisting of eight copper houses that remain standing to this day. Like many places in the region, this place is both full of history and completely abandoned.
For the site-specific work, VIEWS OF A POSSIBLE MOON, I decided to orient myself around the decay of the place: roofs or buildings crashing, windows being turned to broken mounds of shining glass - all bearing witness to the absence of human beings.
Using iron oxide pigments that have been rubbed onto the surfaces, VIEWS OF A POSSIBLE MOON creates an image on the floor and the walls, an image that cannot be taken in at one glance. The image is continuously diluted and altered by the rain water that collects and subsequently evaporates or trickles away.
Upon entering the hall, one’s eyes have to initially get accustomed to the darkness. The work itself becomes more and more visible over time, sometimes it takes three or four glances for visitors to actually see the work. In its disembodied character and susceptibility to change through the daily weather patterns, the work relies on the organic nature of the decay present there.
I chose iron oxide for this work - the material for which the complex was originally built. The uniqueness of iron oxide pigments is their color density. This makes it possible for the colors to be visible in situations with dim or insufficient light. By rubbing iron oxide into the floor, further red marks from the iron production became visible outside of the work itself.
Das ehemalige Messingwerk (gegründet 1700) am Finowkanal, Eberswalde, ist ein Areal bestehend aus vielen denkmalgeschützten Hallen und Gebäuden aus verschiedenen Jahrhunderten, die langsam vor sich hin verfallen. Als größtes Messingwerk Europas galt dem Ort wirtschaftlich, militärisch und auch intellektuell besonderes Interesse. So besuchte Walter Benjamin das Messingwerk und hielt dies in einer Radiosendung fest. Gropius errichtete dort eine Mustersiedlung mit acht Kupferhäusern, die bis heute auf dem Gelände stehen. Der Ort ist einerseits historisch aufgeladen und gleichzeitig verlassen, wie viele Orte in der Region.
Ich habe mich entschieden, für die ortsspezifische Arbeit ANSICHTEN EINES MÖGLICHEN MONDES an der Großzügigkeit des Verfalls zu orientieren, die Dächer einstürzen lässt und Fenster in gebrochene Berge aus glänzendem Glas verwandelt, der von der Abwesenheit von Menschen erzählt.
ANSICHTEN EINES MÖGLICHEN MONDES bildet ein unüberblickbares Boden- und Wandbild aus in den Boden eingeriebenen Eisenoxidpigmenten, die sich als weitere Schicht in die Halle legen. Das Bild wird von dem einfallenden Regenwasser, das sich in der Halle sammelt und dann weiter verdunstet oder versickert, immerwährend aquarelliert.
Beim Betreten der Halle müssen sich die Augen erst an die Dunkelheit gewöhnen, das Bild wird mit der Zeit sichtbar, manche der Besucher*innen erkennen es erst auf den dritten oder vierten Blick. Da es sich in seiner Körperlosigkeit und Veränderung durch die jeweilige Witterung des Tages an die Organik des Verfallens anlehnt.
Ich wählte Eisenoxide für diese Arbeit, das Material, für das diese Halle errichtet worden ist. Die Besonderheit der Eisenoxidpigmente ist ihre Farbdichte, die dazu führt, dass die Farben auch bei schlechtem Licht sichtbar sind. Durch das Einreiben des Eisenoxids in den Boden wurden auch die weiteren roten Spuren der Eisenproduktion außerhalb des Bildes sichtbar.
# | Title | Year | Place |
08 | Views Of A Possible Moon (Ansichten eines möglichen Mondes) | 2022 - ongoing | Messingwerk in Eberswalde |
Materials | Measurements |
Ironoxides, Dust, Rain | 97 x 10 m |
Practice / Format | Together With |
site specific work |
Keywords | Weblinks |
slowly falling apart, historical layers, color density, decay, generosity | Institut für Neue Soziale Plastik, Messingwerk |
The now defunct brass manufacturing complex (founded in 1700) on the Finowkanal, Eberswalde, is a plot of land made up of numerous warehouses and structures classified as historic sites stemming from various centuries - all of which are slowly falling apart. As the largest site of brass production in Europe, it was a site of particular economic, military and intellectual importance. Walter Benjamin visited the compound and mentioned this in a radio broadcast. Walter Gropius constructed a settlement there consisting of eight copper houses that remain standing to this day. Like many places in the region, this place is both full of history and completely abandoned.
For the site-specific work, VIEWS OF A POSSIBLE MOON, I decided to orient myself around the decay of the place: roofs or buildings crashing, windows being turned to broken mounds of shining glass - all bearing witness to the absence of human beings.
Using iron oxide pigments that have been rubbed onto the surfaces, VIEWS OF A POSSIBLE MOON creates an image on the floor and the walls, an image that cannot be taken in at one glance. The image is continuously diluted and altered by the rain water that collects and subsequently evaporates or trickles away.
Upon entering the hall, one’s eyes have to initially get accustomed to the darkness. The work itself becomes more and more visible over time, sometimes it takes three or four glances for visitors to actually see the work. In its disembodied character and susceptibility to change through the daily weather patterns, the work relies on the organic nature of the decay present there.
I chose iron oxide for this work - the material for which the complex was originally built. The uniqueness of iron oxide pigments is their color density. This makes it possible for the colors to be visible in situations with dim or insufficient light. By rubbing iron oxide into the floor, further red marks from the iron production became visible outside of the work itself.
Das ehemalige Messingwerk (gegründet 1700) am Finowkanal, Eberswalde, ist ein Areal bestehend aus vielen denkmalgeschützten Hallen und Gebäuden aus verschiedenen Jahrhunderten, die langsam vor sich hin verfallen. Als größtes Messingwerk Europas galt dem Ort wirtschaftlich, militärisch und auch intellektuell besonderes Interesse. So besuchte Walter Benjamin das Messingwerk und hielt dies in einer Radiosendung fest. Gropius errichtete dort eine Mustersiedlung mit acht Kupferhäusern, die bis heute auf dem Gelände stehen. Der Ort ist einerseits historisch aufgeladen und gleichzeitig verlassen, wie viele Orte in der Region.
Ich habe mich entschieden, für die ortsspezifische Arbeit ANSICHTEN EINES MÖGLICHEN MONDES an der Großzügigkeit des Verfalls zu orientieren, die Dächer einstürzen lässt und Fenster in gebrochene Berge aus glänzendem Glas verwandelt, der von der Abwesenheit von Menschen erzählt.
ANSICHTEN EINES MÖGLICHEN MONDES bildet ein unüberblickbares Boden- und Wandbild aus in den Boden eingeriebenen Eisenoxidpigmenten, die sich als weitere Schicht in die Halle legen. Das Bild wird von dem einfallenden Regenwasser, das sich in der Halle sammelt und dann weiter verdunstet oder versickert, immerwährend aquarelliert.
Beim Betreten der Halle müssen sich die Augen erst an die Dunkelheit gewöhnen, das Bild wird mit der Zeit sichtbar, manche der Besucher*innen erkennen es erst auf den dritten oder vierten Blick. Da es sich in seiner Körperlosigkeit und Veränderung durch die jeweilige Witterung des Tages an die Organik des Verfallens anlehnt.
Ich wählte Eisenoxide für diese Arbeit, das Material, für das diese Halle errichtet worden ist. Die Besonderheit der Eisenoxidpigmente ist ihre Farbdichte, die dazu führt, dass die Farben auch bei schlechtem Licht sichtbar sind. Durch das Einreiben des Eisenoxids in den Boden wurden auch die weiteren roten Spuren der Eisenproduktion außerhalb des Bildes sichtbar.